Betekenisvol Werk
Medewerkers zijn op de hoogte van het werk dat zij doen, welke taken zij hebben en wat er van hen verwacht wordt, maar de achterliggende gedachte van hun werkzaamheden blijft hierin soms achter. En dit terwijl dit ontzettend belangrijk is! Waardering krijgen is belangrijk, maar weten waarom je je werk doet draagt ook bij aan het werkgeluk van medewerkers.
En gelukkige medewerkers, dat willen we toch allemaal! Gelukkige medewerkers gaan met plezier naar het werk, voelen zich betrokken en zijn beter in hun werk. Zij zijn immers degene die dagelijks het werk bij uitvoeren en in contact staan met de patiënten, cliënten en bewoners in de zorgmarkt. Pas dan is er ruimte voor hun persoonlijke ontwikkeling die uiteindelijk weer resulteert in verdere ontplooiing van de organisatie.
Betekenisvol Werk
Eerder dit jaar deed Hago Zorg onder alle haar medewerkers een werktevredenheidsonderzoek; Betekenisvol Werk. Hierin werden vijf factoren beschreven die van invloed zijn op het ervaren van betekenisvol werk.
1. Aandacht en betrokkenheid
Ten eerste is het belangrijk om medewerkers verbonden te laten voelen en te zorgen dat zij graag naar hun werk gaan. Daarom is aandacht en betrokkenheid vanuit hun directe leidinggevende een belangrijke factor.
2. Eigen invulling
Ten tweede is een eigen invulling aan je functie geven en de ontwikkeling d.m.v. opleidingen een belangrijke factor in betekenisvol werk.
3. Goede randvoorwaarden
Natuurlijk kunnen goede randvoorwaarden hier niet aan ontbreken. In de schoonmaak spelen de juiste materialen, schoonmaakmiddelen en werktijden een belangrijke factor.
4. Achterliggende gedachte
Ook weten waarom je het werk doet is belangrijk. Dit is pas vaak zinvol wanneer activiteiten een hoger doel hebben, dat verder gaat dan zijzelf. Doordat Hago Zorg medewerkers dag in dag uit met patiënten te maken hebben die vaak ernstig of langdurig ziek zijn hebben zij een belangrijke taak. Namelijk ervoor zorgen dat de patiënten een prettig en aangenaam verblijf hebben door op de juiste manier schoon te maken.
5. Plezierige samenwerking
Als laatste is een plezierige samenwerking belangrijk omdat dit ook zorgt dat betrokkenheid en verbondenheid wordt verhoogd onder de medewerkers.
Al deze factoren dragen bij aan betrokken en gelukkige medewerkers. Wat niet alleen afstraalt op patiënten, cliënten en bewoners, maar ook resulteert in minder ziekteverzuim.