Minder weggooien i.p.v. eenmaal per jaar opruimen
Zaterdag 21 september 2019 stond in het teken van World Cleanup Day. Zaltbommel was het epicentrum van de tweede Nederlandse editie van deze wereldwijde actie. De Hago bedrijven hebben de naam Hago dit jaar als sponsor én actief deelnemer verbonden aan het project. In gesprek met Robert Möhring, campaigner bij Plastic Soup Foundation, blikken we terug en kijken we naar wensen en ambities voor de toekomst van World Cleanup Day.
Plastic Soup Foundation heeft ambities met World Cleanup Day
Waarom Zaltbommel?
“We hadden dit jaar een thema: onderzoek naar de kwaliteit van het Nederlandse rivierwater. Tijdens World Cleanup Day zijn we dan ook met een boot de Waal opgegaan. Onder begeleiding van een bioloog hebben we, samen met politici en bestuurders van waterschappen en drinkwaterbedrijven, onderzoek gedaan naar vervuiling van het rivierwater door microplastics. Tijdens die vaartocht werd de grootte van de vervuiling duidelijk: in iedere vierkante kilometer van de Waal drijven meer dan 17.000 stukjes microplastic. Zeventien duizend. En dan hebben we alleen de bovenste laag van 10 centimeter gemeten. Het laat zien dat microplastic een steeds groter probleem wordt in onze rivieren. Rivieren die de belangrijkste toevoer zijn naar zee; de plasticsoep.”
Awareness dus. Maar mensen gingen ook de straat op en de natuur in om op te ruimen, toch? Hoe ging dat ten opzichte van de eerste editie?
“Het was fantastisch! Het is moeilijk te bevatten hoeveel mensen dit jaar meededen. In 2018, ons debuutjaar, registreerden we 3000 deelnemers. Dit jaar waren dat er 16.000. Het aantal acties groeide van 300 naar maar liefst 1400. Dat waren alleen de acties die mensen hadden aangemeld op onze site. Die site werd op een gegeven moment zelfs wat langzaam door de grote hoeveelheid inschrijvers. In totaal hebben onze deelnemers 76.000 ‘stuks’ afval geregistreerd in de app Litterati, die ons waardevolle data gaf over de omvang en bron van de vervuiling. Blikjes vonden ze het meest, in het klassement gevolgd door snack- en snoepverpakkingen, flesjes, zakjes en sigaretten. Het populairste weggooimerk? Red Bull. Met daarna Heineken en McDonald’s.”
Waar kwam die grote stijging in deelnemers en projecten vandaan?
“We hebben dit jaar veel meer advertenties geplaatst, met dank aan onze mediapartners. Mensen konden ons op televisie zien en we kondigden de dag aan op grote billboards en op borden in steden. Dit traject, met uitgebreide reclame voor World Cleanup Day, was erg bepalend voor ons succes. Mensen zagen ons, voelden de noodzaak om in actie te komen en deden dat dus ook. De campagne was super, want de kaart met deelnemers werd steeds voller, de app werkte…het klopte gewoon.”
We zijn niet voor niets de schoonmakers van Nederland. Daarom zijn de Hago bedrijven fan van World Cleanup Day en wilden we onze naam en inspanningen verbinden aan de dag. Maar wat voegde dat eigenlijk toe aan World Cleanup Day?
“Hago heeft ons verrast. We kenden elkaar nog helemaal niet. Wij verwachtten een sponsor, maar kregen een partner. Hago gaf ons niet alleen een geldbedrag om de dag mee te organiseren, maar pakte zelf ook echt door en dacht vanuit World Cleanup Day in plaats van vanuit zichzelf. Dat was een verademing. De Trash Voter die Hago meebracht paste bijvoorbeeld perfect bij ons epicentrum in Zaltbommel. Mensen kregen er een stem met het afval dat ze hadden opgehaald. Maar ook de hesjes voor de zichtbaarheid van deelnemers. Die sponsorde Hago niet alleen, maar de aanwezige medewerkers deelden ze ook zelf uit. Het was een samenwerking en dat voegde echt iets toe.”
Volgend jaar willen we weer meedoen en samenwerken met Plastic Soup Foundation tijdens World Cleanup Day. Hoe kunnen we de impact van onze inzet dan nog verder vergroten?
“Jullie grote netwerk en dus bereik zijn van onschatbare waarde voor een evenement als World Cleanup Day. Daar maken we dus graag weer gebruik van, om nog meer mensen op te roepen om in actie te komen voor het verminderen van plastic in de natuur. Als organisatoren van World Cleanup Day mogen we volgend jaar zelf wel minder bescheiden zijn. Groter denken en minder bescheiden zijn. We hebben een belangrijke boodschap. We hopen ook meer jongeren en zelfs hele scholen te zien op ons epicentrum van 2020. Zoals alles begint ook een betere milieu en awareness daarover bij jongeren.”
Mooi, ambities. Wat wil Plastic Soup Foundation in de toekomst nog meer bereiken rondom World Cleanup Day?
“Ons grote doel is statiegeld op kleine flesjes én op blikjes. We zien bij de grote petflessen dat statiegeld gewoon helpt. Dat mensen ze niet meer weggooien maar inleveren. Voor ons stond 21 september dan ook in het teken van data verzamelen. We willen niet dat we met zijn allen eenmaal per jaar opruimen. We willen meer. Minder weggooien is daar een belangrijk onderdeel van.”