Pilot 'Ontzorg de Zorg': de zorg krijgt tijd terug
De samenwerking tussen Hago Zorg en het Maasstad Ziekenhuis is er een voor in de boeken. Al 30 jaar loopt Hago Zorg rond in dit topklinisch opleidingsziekenhuis in Rotterdam-Zuid. Het voordeel van elkaar door en door kennen is dat je weet wat ieders kracht is. Joris van den Berg, manager services bij het Maasstad Ziekenhuis en Jeffrey Timmer, klantmanager bij Hago Zorg zagen dat de taakverdeling tussen zorg en schoonmaak efficiënter kon. Dit inzicht leidde tot de pilot Ontzorg de Zorg.
Tijd om te zorgen
Zorgprofessionals besteden veel tijd aan extra werkzaamheden, terwijl iedere minuut hard nodig is voor directe patiëntenzorg. Verbandkarren reinigen, linnengoed verschonen, bloed naar het lab brengen, (specialistisch) materiaal aanvullen en klaarleggen én patiënten vervoeren naar een OK. Jeffrey: “Dit zijn taken die, wanneer je ze uit handen neemt, veel tijd besparen voor de zorgprofessional.” Joris knikt instemmend: “Het managen van de werkzaamheden kan écht slimmer. Verpleegkundigen zijn al schaars dus meer werkplezier en het verlagen van de werkdruk zijn essentieel.” Met de pilot ‘Ontzorg de Zorg’ pakten Jeffrey en Joris dit probleem aan en legden ze het vergrootglas op het grijze gebied tussen zorg en schoonmaak.
Optimalisatie van processen en werkzaamheden
“De basis van de taakverdeling tussen de schoonmaakmedewerkers van Hago Zorg en de zorgprofessionals van het Maasstad Ziekenhuis is het proces”, gaat Joris verder. “Dat moet soepel én op de juiste manier verlopen.” Stap één was dan ook het inventariseren van de werkzaamheden van de zorgprofessionals. Deze lijst namen we onder de loep. “Wie kan wat doen en welke taken zijn plan- en registreerbaar? Moet persoon X deze werkzaamheden op tijdstip A uitvoeren of kan het ook slimmer? Voor welke taken is er geen overleg met de patiënt nodig? Kortom, wat kunnen onze schoonmaakmedewerkers uit handen nemen waardoor we écht ontzorgen?”, vult Jeffrey aan.
Nóg meer van betekenis
We hebben een echte win-win situatie gecreëerd door schoonmaakmedewerkers bepaalde taken van de zorg over te laten nemen. Enerzijds kan de zorg weer meer zorgen, waar Joris erg positief tegenover staat. “Zorgprofessionals kunnen weer meer tijd besteden aan het uitvoeren van waar zij voor opgeleid zijn, halen meer plezier uit hun werk en krijgen tijd. Tijd voor de patiënt.” Anderzijds heeft de pilot geleid tot afwisseling in de taken voor de schoonmaakmedewerkers en krijgen zij hiermee een nog betekenisvollere baan. “Door de schoonmaakmedewerkers meer verantwoordelijkheden te geven kunnen zij veel meer het verschil maken op een afdeling. Ze zijn echt onderdeel van het team en de zorg. Dat zorgt binnen Hago Zorg voor meer plezier, positiviteit en betrokkenheid”, voegt Jeffrey toe.
Geslaagd
De pilot bleek een goede zet en groot succes te zijn. Inmiddels is hij driemaal verlengd én is de omvang vergroot met twee afdelingen. Met de juiste mensen, op de juiste plek, op het juiste moment ontzorgen we de zorg en krijgen zij letterlijk extra tijd. Jeffrey vertelt vol trots: “We zien verbluffende resultaten. De zorg heeft 45 minuten extra per dag. Tijd die eerst werd besteed aan taken die niet met directe patiëntenzorg te maken hebben.”
De zorgprofessional beoordeelt de pilot met een 8,3 en Joris begrijpt waarom. “De tijdswinst betekent voor onze zorgprofessionals dat zij bijvoorbeeld meer tijd hebben voor de patiënt, om leerlingen te begeleiden of te investeren in kwaliteitsverbetering. We zien mede daardoor de eerste signalen dat het ziekteverzuim onder onze zorgprofessionals lager is dan vóór de pilot.”
Een blik op de toekomst
Onze gezamenlijke blik op de toekomst is doorpakken en de inzet van de waardevolle medewerkers binnen de zorg verder optimaliseren. Daarvoor zijn we op de goede weg. De volgende stap? De pilot omzetten naar een definitieve werkwijze waarbij zorgprofessionals en schoonmaakmedewerkers samen goede zorg kunnen bieden aan iedereen in zorg.