Verhalen uit de praktijk

15-07-2020

Track & trace verlaagt de werkdruk voor OK-personeel

“Met deze nieuwe technologische toepassing zijn schoonmakers in staat het primaire proces in de OK te ondersteunen en taken over te nemen van OK-assistenten.” Sjoerd Dijkstra, zorgcategoriemanager van Hago Zorg, zegt het vol overtuiging. “Onze mensen doen de reiniging in de operatiekamer al, en track en trace zorgt ervoor dat ze ook het preparen voor de volgende operatie erbij kunnen doen.”

Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Vakmensen in de schoonmaak, anders-geschoold dan het zorgpersoneel, die wezenlijk kunnen bijdragen aan het wegnemen van werkdruk. Toch is dit geen utopie, aldus Dijkstra en zijn collega Stephan Rendering, consultant Track & Trace. Op dit moment lopen twee pilots, één in de OK van het Medisch Centrum Leeuwarden en één in het brandwondencentrum van het Martini Ziekenhuis. Op beide plekken zijn de eerste bevindingen erg goed.

Kar met track & trace
Onmiddellijk rijst natuurlijk de vraag: hoe dan? Rendering: “Het is een technisch verhaal, maar redelijk kort uit te leggen. Wij hebben op een bepaald moment gedacht: waarom moderne technologie niet aan onze schoonmaakkarren koppelen?"

Hago Zorg ging voor de uitwerking van het idee een exclusief partnerschap aan met Intellifi, dat gespecialiseerd is in track & trace. Dit heeft zijn technologie in de karren van Hago Zorg weten te verwerken . “De techniek zorgt ervoor dat we de menselijke foutmarge kunnen elimineren”, vult Dijkstra zijn collega aan. “Je hoeft geen kennis van medische attributen te hebben. De tablet op de kar vertelt je precies welk medisch apparaat in welke OK staat en of het nog voor onderhoud uit de operatiekamer gehaald moet worden. Oftewel: wat is waar op welk moment?”

Zorgen voor de zorg

Hij gaat verder: “Wij hebben als lijfspreuk dat we ‘zorgen voor de zorg’ hebben. Deze ontwikkeling past daar uitstekend bij. In onze branche kampen we nog niet met chronisch personeelstekort. Dat dat in de zorg anders is, weten we allemaal. Hoe geweldig is het dan dat je met track en trace schoonmakers en OK-personeel slim, doelmatig en beter samen kunt laten werken? Of beter nog: dat schoonmakers écht kunnen bijdragen aan het proces en zo de overlopende zorgmedewerkers kunnen ontlasten.”

Dat schoonmakend personeel voorraden inventariseert en bijbestelt, is in veel ziekenhuizen al redelijk ingeburgerd. Uit de lopende pilots blijkt dat track & trace een probaat middel is om nog meer praktische zaken aan hen uit te besteden. Rendering: “Nu is het vaak zo dat een OK-medewerker aan het eind van de dag of aan het begin van de ochtend langs de OK’s moet om alles in gereedheid te brengen voor de nieuwe operatiedag. Zonde van zijn of haar kostbare tijd. Onze mensen nemen die zoektocht met hulp van technologie met plezier over, waardoor het personeel in de operatiekamers zich bezig kan houden met dat waar het om draait: zorg voor patiënten.”

Meer weten?

Vraag het Sjoerd

Als Zorgcategoriemanager Ziekenhuizen adviseer ik over innovatieve dienstverleningsmodellen met als doel de zorg maximaal te ondersteunen. Ik streef ernaar onze dienstverlening zo in te richten dat de talenten van onze schoonmaakmedewerkers optimaal ingezet worden.

Neem contact op

Whitepaper: Zorgen voor de zorg

Over hoe track & trace technologie in combinatie met ondersteunende menskracht zorgcapacitijd genereert.

Download je gratis whitepaper
Deel dit artikel: