26-11-2019

Virtual Reality training cleanroom reiniging

In het Maastricht Universitair Medisch Centrum+ (Maastricht UMC+) worden schoonmaakmedewerkers van Hago Zorg middels Virtual Reality (VR) getraind om cleanrooms te reinigen. Geen droge lesstof dus, maar interactief trainen in een 3D cleanroom.

Een cleanroom, ook wel stof- en kiemarme ruimte genoemd, is speciaal ontworpen om besmetting van het product(proces) of het onderzoek wat daar plaatsvindt te voorkomen, te beperken, maar bij voorkeur uit te sluiten. Cleanrooms worden bij Hago Zorg gereinigd conform de wettelijke Current Good Manufacturing Practive (GMP) regelgeving. Om een goede reiniging te garanderen, besteden wij veel aandacht aan het opleiden van onze medewerkers. Voor de training cleanroom reiniging werken wij samen met Alpheios, een zusterbedrijf.

De VR training
De VR training bestaat uit theorie en praktijk. Tijdens het praktijkonderdeel gaan de schoonmaakmedewerkers de theorie toepassen. De VR-bril neemt ze mee in een 3D cleanroom waar ze 360 graden rond kunnen kijken. Je staat er midden in. 

Optimaal opleiden
Trainer Sharon 
Gisberts van Alpheios: 'Het is enorm belangrijk dat de medewerkers werkzaam in een cleanroom weten wat ze moeten doen. Wanneer het schoonmaakwerk niet op de juiste manier gebeurt, kan het productieproces van de cleanroom compleet in gevaar lopenDaarom bestaat de training naast theorie ook uit een praktijkonderdeel met VR. De VR-bril neemt de medewerker mee in een cleanroom die gereinigd moet worden. Na het reinigen van de virtuele cleanroom bekijkt de medewerker wat hij goed heeft gedaan en wat anders moet. Op deze manier worden medewerkers optimaal opgeleid.'

Positieve beoordeling training
In het Maastricht UMC+ volgden vijf medewerkers van 
Hago Zorg deze training. Agnus Pronck, schoonmaakmedewerker van Hago Zorg, was zeer enthousiast over de training: "Ik vond het een erg leuke en goede manier om te oefenen. Vooral omdat ik ook kan terugkijken of er verbeterpunten zijn. Ik weet nu hoe ik goed in de cleanroom kan werken. Van tevoren zie ik hoe de omgeving eruit ziet. Zo kom ik niet voor verrassingen te staan en ben ik goed voorbereid.’’ 

 

 

Meer weten?

Vraag het Jasper

Als Zorgcategoriemanager Academische ziekenhuizen voorzie ik onze klanten van professioneel advies. We kijken hoe wij zorgprocessen maximaal kunnen ondersteunen. Persoonlijk contact en oprechte aandacht zorgen voor een goede samenwerking, efficiënte werkindeling en optimale dienstverlening.

Neem contact op
Deel dit artikel: