Verhalen uit de praktijk

23-07-2020

Lastige onderwerpen bespreekbaar maken

Hago Zorg vindt het belangrijk dat haar medewerkers vitaal en gezond zijn. Als VIP-coach bij onder andere een woonzorgcentrum maakt Inge Snijder de overgang bespreekbaar in haar team. “We kunnen wat voor elkaar betekenen door te praten, maar ook door elkaar op moeilijke momenten op te vangen en te helpen.”

Inge geeft leiding aan zo'n dertig medewerkers. Een groot deel van haar vrouwelijke teamleden heeft een leeftijd waarop je te maken kunt krijgen met de overgang. Daarom zette ze het onderwerp op de agenda van het werkoverleg.

Taboe
De collega’s vonden het in het begin niet echt gemakkelijk om met elkaar over de overgang te praten, merkte Inge. “Er is toch een soort schaamte. En veel onwetendheid.” Niet gek, dacht ze. Haar teamleden hebben immers verschillende leeftijden en culturele achtergronden. Dus gaf ze het de tijd en kwam er gewoon een paar keer op terug. “Langzaamaan merkte ik dat er herkenning ontstond. Dat mensen reageerden met 'Goh, ja, dat heb ik ook’. En zelfs met ‘Oh, nu snap ik waarom mijn moeder zo doet!’”

Kaartje
Inge liet merken dat ze de overgang serieus neemt. Ze gaf de collega’s die er last van hebben bijvoorbeeld de ruimte om erover te praten. Om hen daarbij te helpen, bedacht ze een soort visitekaartje met de tekst ‘Nu-even-niet’. “Ik kan namelijk geen gedachten lezen! Dus gebruik het kaartje als ik net op een verkeerd moment bij je langskom. Dan hoef je even niks uit te leggen, en snap ik meteen wat je bedoelt.”

Vakmanschap, Interactie en Plezier
Het 'Nu-even-niet-kaartje' werd enorm gewaardeerd. “Niet dat het vaak wordt gebruikt”, aldus Inge. “Maar alleen al het feit dat het er ís, heeft tot veel meer openheid en begrip geleid.” Plezier in je werk en goede interactie zijn net zo belangrijk als vakmanschap, vindt Inge. Ze neemt de drie letters in haar titel VIP-coach (Vakmanschap, Interactie, Plezier) dan ook alle drie even serieus. “Het gaat er niet alleen om of je je werk goed doet, volgens de afspraken en in de goede houding enzovoort. Maar je moet je er ook prettig bij voelen. Dan hou je het langer vol. Goede interactie is daarvoor een belangrijke voorwaarde. Tussen het management en de medewerkers én tussen de medewerkers onderling. Zeker bij gespreksonderwerpen die wat lastiger zijn!"

Meer weten?

Vraag het Maurice

Als Zorgcategoriemanager Ouderenzorg streef ik naar kennisbundeling en samen ontwikkelen van innovatieve concepten. Het gaat om meer dan zorg en verzorgen. Namelijk oprechte aandacht en er écht zijn voor bewoners.

Neem contact op

Vitaal Vakmanschap

Wij vinden het heel belangrijk dat onze medewerkers plezier in hun werk hebben. En dat zij vitaal in het leven en werk staan. Daar helpen we ze bij met ons programma Vitaal Vakmanschap.

Vitaal Vakmanschap
Deel dit artikel: